Kadestamisväärsed ainelised olud

Igale Keila gümnaasiumimajja tulijale mõjub kindlasti omamoodi kolossaalne koolihoone.

Kuigi nii mõnigi saarlasest külaline tundis end majja sisenedes tilgakesena maailmameres, hindas enamik neist ehitist uhkeks, avaraks, kaasaegseks ja puhtaks. Pedagoogidele avaldavad muljet mitmeotstarbeline aatrium, hästi sisustatud ja modernsed õppeköök, metalli- ja puidutöötoad, ruumikad ja mitmekülgse tehnikaga klaasseinalised klassid, otstarbekad individuaalõppe ja muud tugisüsteemi ruumid, avar raamatukogu, korralikud garderoobikapid, kogu hoonet hõlmav raadiovõrk, kaardisüsteem ruumide ja kapiuste avamiseks, läikivad põrandad jm.

Sümpaatsena mõjuvad kõigile nähtavad garderoobikapid, laua külge paigutatavad toolid klassiruumides ja täismõõtmetes lava. Hindamisväärne on kolleegide meelest otsus ühendada linna hariduse ja arenguga seotud asutused: kool, muusikakool ja raamatukogu. Kuna Keila Koolis saavad õpetajad oma töös interaktiivseid SMART-tahvleid kasutada, igas klassiruumis on arvuti ja kõlarid, siis on selline materiaalne tugi õpetajatöös kindlasti oluline motivaator, usuvad Saaremaa õpetajad. Inglise keele õpetaja Karoliine Auna targa tahvli presentatsioon veenis külalisi, et taoliste ressursside kasutamine laseb õpetajal lisaks tunni näitlikustamisele õpilasega lähemalt suhelda ja teda õppeprotsessi paremini kaasata.

Inimesed annavad koolile väärtuse

Kokkupuutest meie õpetajatega on Saaremaa kolleegidel vaid head meenutada. Keila Kooli töötajad on soojad ja südamlikud. Erilise mulje jätsid külalistele (tsiteeritud) „väga tore põhikooli õppejuht, rõõmsameelne raamatukogujuhataja, naeratav infolaua sekretär ning avalad ja töökad klassiõpetajad". Klassiõpetajad teevad head koostööd 1. ja 2. klassi hinnagulehtede koostamisel.

Ühistöö väljundina saab iga õpilane individuaalse ja mitmeplaanilise tagasiside. Eesti keele ja matemaatikaõpetajate töö oluline väärtus seisneb emakeele ja reaalaaine diferentseeritud õpetuses III kooliastmes. Süva- ja põhirühmades töötamine nõuab tavaõpetusest enam ettevalmistust, õpilaste individuaalsusega arvestamist ja koostööd. Õppetoolide süsteemi hea külg ongi pedagoogidevaheline tihe koostöö. Üksteise töötempo arvessevõtmine, kaaslastega kogemuste jagamine ja ideede genereerimine tekitavad koolis edumeelse ja arendava õhkkonna.

Külalistele jäi silma tugispetsialistide ja juhtkonna nn avatud kaartidega suhtlemise põhimõte. Kuna igal nädalal osaleb põhikooli õppejuht tugikeskuse koosolekul, siis käsitletakse õpilaste ja koolielu muresid erinevatest vaatenurkadest lähtuvalt. Lahenduste otsimisel arvestatakse ja tehakse koostööd ka kooliväliste instantsidega.

Õpilaste kasvatuse, heaolu ja juhtimise huvides on Keila Kooli koostööpartnerid noortekeskus, noorsoopolitsei, lastekaitsespetsialist ja Keila linna haridusnõunik. Nii nagu õpilase ja õpetaja ühistegevus aitab ka kooli ja nn majaväliste spsetsialistide sihipärane kollektiivne tegevus õpilase muresid paremini mõista ja lahendada.

Viimase eesmärgi nimel tegutseb Keila Koolis nõukogu, mille nn rakukestena on lapsevanematest moodustatud kooliastmete nõukojad.

Igal nõukojal on nõukogus oma esindaja. Sel moel toimides on lapsevanemad koolielu põhimõtete, korralduse ja küsimustega paremini kursis. Vanemate ideed jõuavad kooli arutusse ning kooli-kodu side on kindel.

Rong on rööbastel

Mitmetele mandrist eemal elavaile kolleegidele avaldas muljet gümnaasiumi õppekorraldus.

Õpilaskoosseisu eest „võitlevad" vaba- ja valikained, näiteks saab valikuna õppida liiklusteooria kursust.

10. klassi astujal on võimalik valida kolme õppesuuna vahel. Koolis tegutseb täiskasvanute gümnaasium, seega saavad keskkooli nimekirjast väljalangenud jätakata õpinguid samas koolihoones ja hea õnne korral ka mõne tuttava õpetaja juhendamisel.

Keila Kooli väärtus on Saaremaa õpetajate silmis *Hea alguse metoodika rakendamine algklassides. Projekti läbiviijad peavad tähtsaks lapse heaolu ja arengut, mille nimel tehakse aktiivset koostööd lapsevanematega. Ka tuleb hinnata klassiõpetaja võimalust alustada tööd 1. klassiga ja liikuda nendega 6. klassini välja. Kuna gümnaasiumimaja on suur, siis on laste turvalisuse huvides tähtis, et 1.-3. klassi õpilased veedavad oma kooliaja väiksemas ja kompaktsemas õppehoones.

Suures koolis on palju õpilasi, aga ka rohkelt õpetajaid. Seepärast töötab siin hästi metoodika, et õpetaja haigestumisel või muul juhul töölt eemalviibimisel ei jäeta õppetundi ära, vaid seda asendab kolleeg. Asendus nõuab õppejuhtidelt head planeerimisoskust, aga õpetajatelt üksteisega koostööd ja samuti kavandamisvõimet.

Innustavad ideed

Seltskond Kuressaare õpetajannasid lahkus Keilast kopsaka ideedepagasiga. Mitmeidki mõtteid lubasid nad omakeskis arutada ja võimalusel ellu rakendada.

Õppekorralduslikult on silmapaistev füüsikaõpetaja Reeno Reederi idee: õpilased registreerivad end õpetaja konsultatsioonile. Võte kasvatab noortes kohusetunnet ja annab õpetajale võimaluse tööd tulemuslikult kavandada. 8. klassi loovtööde juhend on Keila Koolis õpilaste jaoks arusaadav ja mõistliku mahuga.

Võimalus uurimis- või loomingulist tööd paaris või rühmas teha on igati tervitatav. Töö tulemusena võib sündida õpilasfirma, näitus, muusikateos, kunsti- või käsitöö, luulekogu, lavastus, film vm. Töö valmimisele järgneb selle esitamine ja kaitsmine. Õpilaste loovuse arengu seisukohast on tähtis loominguliste väljundite rohkus.

Suuremaid - väiksemaid mõttesädemeid said mittemandriinimesed siit veelgi: aatrium on silmapaistev koht erinevate ürituste läbiviimiseks, jõululõunad aitavad kaasa koolipere ühistunde loomisele, abiturientide kingitused kooli sünnipäeval on otstarbekad (esinemispult ja seinakell aulas, kirjandusteosed raamatukogus jm), sõbralike kolleegide nimed (iga-aastane anonüümne hääletus) õpetajate toa puhkeruumis on motiveeriv tunnustus tiitli saajale.

Kuressaare Gümnaasiumi kolleegide mõtetest võib järeldada, et meil on palju, mida hinnata. Samas ei mõista vaatleja nähtusega esmakordsel tutvumisel kindlasti selle sügavamaid seaduspärasusi. Seega peaksime meie, kohalik kogukond, oma kooli kitsaskohti teades kaaluma ja vastu võtma uusi suundi, väljakutseid ja lahendusi. Saaremaa õpetajad märkasid lisaks positiivsetele nähtustele ka seda, mida tuleks siin koolis muuta, paremini teha.

Osa saare kolleege imestas siiralt, kuidas saab nõnda massiivses õppehoones oma kooli tunne tekkida. Betoon ja avarus võivad kõhedust ja külmatunnet põhjustada. Õppehoone, traditsioonid ja koolipere on omavahel seotud nähtused ning selles koosluses on inimestel koolivaimu loomise ülesanne. Loomulikult ei teki nn koolihing üleöö, see kujuneb, kasvab, areneb ühes ajaga. Seega tuleks siinsel rahval kõrva taha panna väärt mõte meretaguste kolleegide tarkusesalvest. Väiksena näivad ideed võivad rakendumisel lumepallina veerema hakata ning palju head kaasa tuua - andekatele õpilastele peaks hea haridusasutus enam arenguvõimalusi pakkuma, laiem valik huviringe annab selleks suurepärase võimaluse. Samuti tuleks edukas õppeasutuses enam väärtustada õpetaja puhkeaega, sest piisav lõõgastus tagab koolmeistri erksama meele, koormamata koolipäevad innustuse oma tarkusi võimekamate noortega jagada.

*„Hea alguse metoodikal töötav lasteaiarühm või kooli klass kujutab endast aktiivset õpikeskkonda. Rühmaruum jaguneb tegevuskeskusteks, mille avariiulitelt saab laps iseseisvalt võtta tegutsemiseks vajalikku. Hea algus suunab lapse aktiivsele tegutsemisele ja probleemide lahendamisele, õpetamaks iseseisvat otsuste langetamist ja valikute tegemist. Väikelastel kaob piir õppimise ja mängu vahelt, märkamatult arenevad oskused ja tekivad uued huvid. Alati tuleb arvestada sellega, et iga laps areneb omas tempos ja tal on omad huvid ning edu ja tunnustus innustavad last uutele saavutustele, mida vanemad ootavadki."

Tallinna Haridusameti kodulehekülg www.tallinn.ee/est/haridus/ Hea-Algus-metoodika