Kuidas parandada une kvaliteeti?


Kuidas parandada une kvaliteeti?
UniFoto: Hendrik Osula

Uni on eluks niisama vajalik kui söömine ja joomine, seda on vaja nii energiavarude täitmiseks, pingete maandamiseks kui ka organismi vastupanuvõime parandamiseks. Apotheka farmatseut Karolin Nõmm kirjutab, mida teha, kui unehäired kimbutama hakkavad.

Uneprotsesse mõjutavad tänapäeval kõige enam nutitelefonid, arvutiekraanid, televiisorid jm tehnoloogilised sinist valgust kiirgavad vidinad. See valgus on inimaju jaoks päeva ja erksuse valgus, mis peletab une, põhjustab meie igapäevast und mõjutava hormooni melatoniini tootmise vähenemist ja soodustab seega uneprobleemide teket.

Lisaks sinisele valgusele tekivad unehäired tihti kevadel, mil väljas hakkab taas valgemaks minema. Kui pimedal talvisel perioodil saab organism silma võrkkesta kaudu signaali melatoniini tootmiseks, siis kevadel, millal päevad on pikemad ja ööd lühemad, väheneb melatoniini tootmine. Seetõttu võib õhtul tekkida raskusi uinumisega, esineda rohkem öiseid ärkamisi ja muid kaebusi, mis segavad ühtlast ja sügavat und. Ka vananedes väheneb melatoniini tootmine, seega võivad uneprobleemid sagedamini kimbutada eakaid.

On kindlaks tehtud, et kui inimesed kasutavad õhtul pärast üheksat töötegemiseks telefoni, on nad järgmisel hommikul rohkem väsinud. Uurijate hinnangul võivad mõned tunnetada lausa pohmellilaadset tunnet. Ühelt poolt on põhjuseks ärevus, mis takistab uinumist ja kosutavat und, teisalt aga mõjutab und ekraani värv. Sinist värvi peetakse äratavaks ja ergutavaks, oranži aga uinutavaks. Sinine valgus tõstab organismis stressihormooni kortisooli taset, mistõttu võib inimene muutuda tujukamaks.

Lo edasi Lõunaeestlasest.