Meie rajasime oma ürdipeenra kevadel lasteaia territooriumile. Külvasime ja istutasime sinna taimed, mida eelmisel sügisel tehtud küsitluse järgi meie kodudes kõige enam kasvatatakse. Suvel õpilased kastsid ja rohisid taimi ning korjasid säilitamiseks õisi, lehti ja ürte. Väliskülalistele räägiti saksa keeles, kuidas taimi kasutatakse. Puutööklassis valmisid taimi tutvustavad 4-keelsed sildid. Teeõhtul pakkusid meie õpilased omavalmistatud tervislikke kooke ja suupisteid ning rühmatööna serveerisid iga riigi esindajad üht populaarset teesegu. Tütarlaste käsitöötunnis valminud tikitud teekotikese said kingituseks kaasa kõik külalisõpetajad.

Töötubade hommikul kujundas iga kohtumisest osavõtja endale ise kaselehtede ja sibulakoortega värvitud batik-tehnikas kaelaräti. Saadud looduslikku mustri- ja värvikombinatsiooni võib nimetada ka meie projekti logoks. Teises ruumis valmistas iga õpilane endale kaks lõhnavat värviküllast ürdiseepi.

Nagu oli projekti taotluses lubatud, külastasime Navesti jõe kaldal asuvat Energia ürditalu. Eriti Ungari ja Saksamaa õpilastele oli huvitav külastada Olustvere ametikooli, sest nemadki õpivad kutsekoolis.

Nagu eestlastele kombeks, tutvustasime külalistele oma maad ka kaunite kunstide kaudu. Näitasime Eestimaa loodust ja kultuuri tutvustavat filmi. Andsime tervituskontserdi, kus meeleolukate rahvatantsude ja meie taime- ja seeneriigist jutustavate lastelaulude vahele oli põimitud Juhan Liivi ja Kristiina Ehini luuletusi eesti ja inglise keeles ning hoogne lõõtspillilugu. Näitusel olid väljas koopiad projekti digi-esitlustest, keemiatunnis valminud taimede ravitoime teemalised plakatid ja kunstitunnis ravimtaimedest joonistatud pildid. Lõpuõhtule Viinistu kunstimuuseumis olid kutsutud kõik majutajad koos peredega. Õhtu juhatas sisse meie õpilaste kaunis klaverimäng ja laul.

Viimasel päeval viisime külalised loodusesse. Sagadi metsamuuseumis oli püsiväljapanekuga tutvudes võimalik saada põhjalik ülevaade Eesti loodusest. Käisime mõisa härrastemaja ja ürdiaeda uudistamas. Ronisime Aabla rabas Majakivi otsa. Pärastlõuna möödus kõigi külaliste jaoks eriti eksootilises Viru rabas ning keha kinnitasime piknikul Nõmmeveski joa ääres.

Küllap annavad projektikohtumise korraldamisest saadud positiivsed elamused meie projektitööle veel uut hoogu juurde. Tõhusat täiendust on saanud õpetajate Comeniuse meeskond. Vastavalt oma ametile või ka külalisi majutades andsid oma ühistööpanuse Õnnela Tedrekin, Valvi Joaväli, Riina Paartalu, Anu Lukats-Sang, Urve Veersoo, Urve Toompuu, Reet Pärtel, Mart Almers, Gerta Allemann, Pille Plakk, Elna Linkvist, Annely Vill ja Arvi Soolind, aga ka need õpetajad, kes lubasid välisõpilastel oma tundides osaleda. Külalistele maitses hästi meie sööklas valmistatud toit. Lahkelt pakkus oma ruume algklasside maja. Täname kõiki kooli töötajaid ja lapsevanemaid, kes aitasid kaasa sellele, et külalised end Eestis ja meie koolis hästi tundsid. Jääme rõõmuga ootama ja ette valmistama järgmist kokkusaamist märtsikuus Saksamaal.

Õpilaste muljeid ja arvamusi:

Uued teadmised ja kogemused

Projekti teema oligi tegelikult ju "Tagasi loodusesse". Seetõttu leian, et kava oli hästi koostatud, pidades silmas projekti eesmärki.

Sain teada palju ravimtaimede kohta, kuidas neid kuivatada ja kasutada.

Eriti meeldis seebi ja rätiku tegemine, sest see oli uus kogemus minu jaoks.

Kohtumine oli meeleolukas ning rohkete tutvumistega nii taimeriigis kui ka projekti osalenud välismaalastega.

Põnev oli teisest rahvusest noortega teha koos näiteks rühmaülesannet, sest nende lähenemine asjale oli teistsugune ja andis mulle võimaluse näha ühe ja sama asja teist poolt.

Ma pole kunagi osalenud projektis, kus osaleb erinevatest rahvustest inimesi.

Sain teada teiste maade kohta huvitavaid fakte. Neile meeldis koos meiega laulda. Samuti oli tore õhtuid veeta koos välismaalastega ja ka enda sõpradega. Välismaalased õpetasid meile erinevaid kaardimänge ning mängisime koos  huvitavaid mänge internetis.

Õppisin olema enam avatud ja avaldasin rohkem oma arvamust.

Keelepraktika

Paari nädala jooksul saadud keelepraktika on äärmiselt väärtuslik ja aitab kindlasti tulevikus paremini hakkama saada.

Õppisin selgeks mõned ungari- ja itaalia- ja saksakeelsed sõnad. Saime praktiseerida ka inglise keelt.

Täiendasin natuke oma saksa keele sõnavara.

Comenius tekitas minus huvi õppida erinevaid keeli ja selle nimel pingutama.

Ma kartsin selles projektis osaleda, sest minu saksa keel on väga nõrk - mis on ka loomulik, sest olen seda ainult paar tundi õppinud. Õppisin palju uusi sõnu ja avastasin, et mõistan saksakeelset kõnet rohkem, kui arvata oskasin.

Algselt oli projekt minu jaoks hirmutav. Kartsin, et ei saa hakkama ning ei suuda suhelda. Sain hiljem aru, et ma valdan keeli, ja see on suur pluss. Samuti tõukas see mind saksa keele õppimisele. Hakkasin iseseisvalt tasapisi seda õppima. Nüüd oskan öelda mitmeid sõnu, mida ma enne ei osanud.

Suhtlemine erinevate rahvaste vahel pole raske, on vaja lihtsalt õppida keelt ja Comenius soodustabki seda.

Loodan, et kui ma Ungarisse lähen, oskan juba paremini saksa keelt kõneleda.

Eestimaa tutvustamine

Rõõm oli näidata neile oma kodumaad.

Huvitav oli teistele tutvustada meie maad, linna ja kodu.

Usun, et välismaalastele meeldis ka meie riiki külastada. Kuigi meil puuduvad mäed ja helesiniroheline meri, on ka meil Eestis huvitavaid kohti, kus käia.

Ma arvan, et kõige huvitavam oli retk Majakivi juurde, sest seal saime näha sood, mida paljud inimesed kunagi  näinud ei ole.

Koos välismaalastega sai käia Eestis ka sellistes kohtades, kus ma varem ei olnud käinud, ja nautida Eestimaad.

Külalistele avaldasid muljet meie paksud metsad ning soo- ja rabamaastik.

Suurepärane seltskond

Projektikohtumine Loksal oli minu jaoks väga lahe, kuna see elustas minu mälestusi kevadisest Itaalias käigust.

Tahtsin rohkem aega itaallastega koos veeta, ja seda oma kava järgi.

Kohtasin palju toredaid inimesi, keda oli kahju lahkumas näha.

Mulle meeldisid kõik külalised, kõik said väga hästi läbi. Kahju, et nad tulid sellisel ajal, kui on pidev vihm ja sooja ka ei ole.

Toredate ekskursioonide ajal saime suhelda teiste riikide õpilastega ning leidsime palju sõpru.

Kõik need üritused liitsid meid teiste rahvustega väga lähedaseks.

Lisaks projekti harivale osale sain endale suurepärased sõbrad Itaaliast, tuttavad Saksamaalt ja Ungarist.

Kõik jäävad mäletama koosveedetud päevi ning igatsevad üksteise järele.

Ma ei suuda ära oodata sõitu Ungarisse, et näha jälle neid toredaid inimesi.

Sooviksin väga nendega veel kohtuda ja loodan südamest, et mul kord selleks võimalus avaneb.

Mõistsime üksteist suurepäraselt ning just Comenius aitas leida ühist keelt.

Mõned õpilased said isegi nii lähedaseks, et lahkumisel valati ka päris palju pisaraid.

Seltskond oli suurepärane ja igatsen paljusid väga.

Meile meeldisid need koos veedetud päevad ning kurb oli lahkuda ja mõelda, et projekt saab läbi ja me ei näe võibolla enam kunagi. Projektis osalejad jäid rahule meie korraldatuga, kuna nad ei tahtnud üldse ära minna.

Veel selliseid huvitavaid projekte!

Kahju, et kohtumine nii lühike oli.

Ütlen ausalt, et algul ei arvanud ma sellest projektist suurt midagi, aga nüüd olen üliõnnelik, et selles osalesin.

Selliseid projekte ja koosviibimisi peaks korraldama rohkem ja tihedamini. Need on väga arendavad ja silmaringi avardavad.

Me nautisime seda nädalat täiel rinnal. Ma loodan, et selliseid projekte tuleb veel ja veel.

Mulle väga meeldis ja loodan, et osalemine edaspidi selles projektis tuleb sama tore kui see oli Loksal!

Projekti rahastab Euroopa Liidu haridusvaldkonna Comeniuse programm Eesti sihtasutuse Archimedes kaudu.

Inga Korts-Laur
saksa keele õpetaja
eTwinningu mentor
eTwinningu ja Comeniuse projekti koordinaator