Põhjakaitse ja sahaga suurimaks Euroopas

 (19)
Põhjakaitse ja sahaga suurimaks Euroopas
Andrus Rints (vasakul) ja Tiit Norak näevad ATV-s väikest traktorit. ATV funktsionaalsemaks kasutamiseks toodab ja projekteerib meeste ühine ettevõte lisavarustust, millest lõviosa läheb Euroopa turule. Foto: Aule Sagen

ATV-de lisavarustuse tootja Iron Baltic OÜ on kindlustanud endale koha maailmaturul, võivad oma kümnendal tegutsemisaastal kinnitada ettevõtte omanikud Tiit Norak ja Andrus Rints.

Kahe Harku vallast pärit sõbra ja koolikaaslase– Tiit Noraki ning Andrus Rintsi – sarnased huvid, tehnikaalane haridus ja erialased töökogemused päädisid ettevõtte loomisega 2006. aastal. Ettevõtlusega alustamisel tehtud valdkonnavalik tundub meestele endile tagantjärele juhuse ja kokkusattumusena. „Me nägime, et ATV on nagu väike traktor, millega midagi teha ei saa – sellega käiakse lihtsalt lõbusõitu tegemas,“ rääkis Norak, kuidas tulid tehnikahuvilised sõbrad mõttele anda just tol ajal Eesti turule tulnud ATV-dele praktilisem väärtus. Mõtet ATV-de edasimüüjatega arutades leiti esimene lisadetail, mida ATV võiks vajada – põhjakaitse. Tänaseks on mõte realiseerunud ettevõttena Iron Baltic, mille toodangu esiartikliks on seesama põhjakaitse, toodetuna rohkem kui150 erinevale ATV mudelile. Lisaks on tootevalikus erinevad haakeseadmed ja -tööriistad, nagu näiteks lumesahad ning erisugused haagised, ja toimub pidev tootearendus tehnoloogia täiustamiseks või uute tarvikute väljatöötamiseks. Ettevõtte Harku vallapiiri ääres paiknevas tootmises valminud varustust pakuvad Euroopas ligi 200 aktiivset edasimüüjat, üks importijaAustraalias ning veebi kaudu toimub müük ka USA klientidele. Kokku eksportis Iron Baltic mullu 85 protsenti omatoodangust.

Garaažist välisturule

Maailmaturule jõudmine on olnud ettevõtjate suureks, ent üsna keerukalt saavutatavaks sihiks. „Alustasime täiesti tühjade kätega, seadmeparki võimidagi meil endal ei olnud,“ rääkis ettevõtte teine võtmeisik Andrus Rints. Esimesed tooted valmisid Liikva külas garaažis ja harvad ei olnud juhused, kui neid tuli komplekteerida ka lumehanges. Klientide võitmiseks piisava tootevaliku tekitamine, kliendibaasi loomine, käibevahendite tekkimine –kõik see võttis majanduslanguse ajal, mil ATV-de müük muutus pea olematuks, Noraki hinnangul vähemalt viis aastat aega. „Kasvamiseks pidime leidma turgu välisriikidest – seeosutus aga pikaaegseks, keeruliseks ja kulukaks ülesandeks,“ nentis Norak, kes täna tegeleb ettevõttes peamiselt toote- ja müügiarendusega. 2010. aastal soetati panga abil mõned seadmed ning edasi investeeriti teenitud raha järjepidevalt uute toodete ja tootmise arendamisse ning laoseisu suurendamisse. Välisturule sisenemiseks tuli konkureerida suurte riikide ettevõtete ja nende koduturu eelisega, samuti eelarvamustega eestimaise tootja suhtes. „Väga raske oli tõestada, et ka meie käest saab kvaliteetset kaupa ja teenust,“ meenutas Norak, kui vaevalised olid edusammud tulema.

Õige taktika viis sihile

Edasimüüjate veenmiseks alustati esmalt jaemüügiga, et üksikklientide ja nende võrgustike kaudu oma toodetele teed rajada. Valitud taktika toimis, sest Iron Balticu nimi ja tooted kogusid mingil määral tuntust ning omandasid edasimüüjate silmis müügipotentsiaali. Rintsi hinnangul tõi neile esialgse edu ehk ka vähene hinnaeelis, mis tekkis odavama tööjõu tõttu. „Tänaseks on tööjõukulud kasvanud ja hinnaeelis kadunud. Küll aga loeb nüüd rohkem meie nimi ja kvaliteet,“ on 20 töötajaga ettevõtte personali ja tehniliste küsimustega tegelev Rints veendunud. Iron Balticu varustuse edasimüüjate hulk Euroopas võiks küll olla kinnituseks, et Iron Balticu toodang on end turul tõestanud. Samuti see, et erinevate ATV tootemärkide edasimüüjad saadavad ise oma uued mudelid ettevõttesse kohapeale, et nendelegi põhjakaitsed ja muud mudelipõhist lisavarustust saada.

Tulemus motiveerib

Kuna ettevõtte ambitsioonikaks eesmärgiks on saada suurimaks ATV-de lisavarustuse pakkujaks Euroopas, tuleb Noraki hinnangul ka tulevikus keskenduda sellisele tootevaliku ja kvaliteedi hoidmisele ,mis tekitab kliendis usaldust. Lähiajal on ettevõttel plaanis tootmispinda veelgi laiendada ning tootmisliine edasi arendada ja seoses tootmise laienemisega lisatööjõudu värvata. „Kui üks eesmärk on saavutatud, on see juba ise asjaga edasimineku motivaatoriks,“ leidis Norak, et rõõm millegi ärategemisest on viinud ettevõtteid asi ka keerulisematel perioodidel. Niisamuti see, et tehnika ja tootearendus on ka ettevõtjate hobiks ning nad saavad tegeleda millegagi, mis neile meeldib.