Sirje Endre: Põhikooli kiituseks
Nüüd, kui Juuru kool alustab viimast aastat gümnaasiumina, oli mõni volikogu kolleeg juba talvel mures: nüüd kaduvat Juurust kool... Kuid see ju pole nii. Järgmisel õppeaastal on Juuru Kool jätkamas kindlameelselt oma teed vaimse keskusena - tõsi, põhikoolina. Millegipärast on Eestis moes rääkida gümnaasiumist kui millestki kõrgemast ja põhikoolist kui tähtsusetust ja üksnes kohustuslikust. Sama lugu oli mõni aeg tagasi kutsekooliga, täpsema nimega - ametikooliga. Et kui poiss mujale sisse ei saa, siis läheb kutsekooli. Olukord on täna risti vastupidine, kutsekoolid on hoopiski tõusnud au sisse. Sinna pürgivad järjest enam ka kõrgkooli lõpetajad, nagu võis lugeda 22. augusti Maalehest.
Mulle väga meeldis Linnar Viiki arvamus, kui ta mõni aeg tagasi kirjutas, et täiesti vale on seisukoht, nagu oleks põhikool alaväärsem kui gümnaasium. Tuleb hakata väärtustama põhikooli, kus õpetamine / õppimine sisendaks õpilasesse võimet ja oskusi maailma näha ja avastada. Viiki tsiteerides algab oskus maailma avastada põhikoolis, gümnaasiumis lisandub analüütilisus ja seletamine. Niisiis ei tähenda õpilaste puuduse tõttu Juurus aasta pärast gümnaasiumiosa sulgemine hariduse andmise lõpetamist, vaid hariduse jätkamist - põhikooli osa tähtsustub veelgi. Juurus on olemas koolihariduse pikaajaline traditsioon, millele toetuda. 1694. aastal asutati meie kihelkonnas teadaolevalt esimene (kiriku)kool Juuru kiriku juures. Vahepeal oli igasuguseid aegu ja ka koole, mis millalgi algasid ja millalgi lõppesid. Kuid 1872. aastal alustas siin Juuru-Atla kool, mis, nagu palju aastaid hiljem selgus, ei olnud mitte ainult kool, vaid sellest koolist sai ka meie paiga ajaloo sümbol. Mullu tähistasime Juurus järjepideva koolihariduse andmise 140. aastat.
1869. aastal pidas Jakob Hurt Eesti I üldlaulupeol ühe oma kuulsatest kõnedest, mille põhiteesid võib kokku võtta üsna lühidalt, kõik nad käsitlesid haridust või haritust: 1) eestlased peavad rohkem kokku hoidma, 2) iga haridust saanud eestlane jäägu kindlasti oma rahvale truuks (haritud eestlasest saagu rahva juhtijad!), 3) Eesti koolis olgu õpetus rahva huvide ja tarviduste kohaselt korraldatud. Eesti kool valmistagu inimesi elu jaoks ette eestlastele kohaselt.
Kõne lõpus ütles Hurt: „Muretsegem, vabad Eestivennad, kõigest jõust niisuguse kooli eest, meie ei või suuremat head oma järel tulejatele mitte teha."
Täna tegelevad kõikvõimalikud arvamusliidrid ja -festivalid, foorumid ja kommentaariumid üha sõnakamalt üksteist üle trumbates otsinguga, et mis on need väärtused, millele saaks eesti inimene oma elu ja tuleviku rajada?
Tuleviku võti võib peituda minevikus. Möödunud sajandi esimestel kümnenditel oli Eestis arvatavasti üks enim kasutatud mõisteid ühistegevus. Massiliselt asutati ühinguid, seltse ja ühistuid, loodi Eesti Ühistegeline Liit (1919) ja Ühistegevuskoda (1936). Võitlus ja üksteise halvustamine taandusid koostöötahte, ühiste eesmärkide ja sallivuse ees.
Kool õpetab loovust, üksteisemõistmist ja ühistegevust kui võluvahendit probleemide lahendamiseks, elu õnnelikumaks muutmisel. Kuidas saada heaks spetsialistiks ja paremaks inimeseks, sõltub kõige rohkem inimesest endast. Teekond endani on alati kõige raskem. Kool ja õpetaja võivad aidata. Kui kodu saadab teele, siis kool annab julguse vaadata endasse.
Jakob Hurda kunagisest üleskutsest leian sõnumi meie valla kogukonnale, igale kodule, õpetajale ja õppurile, igaühele meist. Võtkem eesmärk, et Juuru Kool saaks Eesti parimaks! Meil on kool, kus ei tegelda mitte niivõrd ainete õppimise või faktide tuupimisega, vaid kus õppijale on loodud keskkond, mis aitab maailma avastada ja mõtlevat isiksust kujundada.
Rõõmsat uue õppeaasta algust!