Kodumaise toidu eelistamine on langenud noorte seas drastiliselt madalale

 (6)
Tartu Tänavatoidufestival Aparaaditehases
Noorte maitsepaneel on tunduvalt laiem kui lihtsalt kartul ja kaste.Foto: Anni Õnneleid

Viimase toidukaupade ostueelistuste uuringu andmete kohaselt eelistab eestimaist 74 protsenti vastajatest, kuid noortest vanuses 18-29 aastat eelistab kodumaist vaid 53 protsenti.

„See protsent on olnud languses, kuid viimasel aastal on olnud langus päris suur,” võttis Eesti Toiduainetööstuse Liidu juht Sirje Potisepp teema üles Salvestis avatud toidutööstuste nädala avaüritusel toimunud vestlusringis.

Salvesti juhataja Triin Kõrgmaa ütles, et tihti omistatakse noortele ülihinnatundlikkust, kuid tegelikult hindavad nooremad inimesed eelkõige maitset ja valivad lemmikbrändi, hinnale nii palju tähelepanu pööramata. „Meie uus noor tarbija on märgatavalt nõudlikum, tema jaoks ei ole toit vaid kartul ja kaste. Maitsepaneel on palju suurem,” lisas ta.

Salvest on viimaste aastate jooksul toonud turule tooteid, mis on mõeldud nooruslikumale tarbijale, kes hindab maitset, värskust ja tervislikkust ning on vähem hinnatundlik. Jutt käib smushie-sarjast, mille loomise idee saadi sellest, et kolmandik nende lastetoodetest tarbitakse hoopis täiskasvanute poolt. „Täiskasvanule pirnipüreed sisse ei sööda,” tõdes Kõrgmaa.

Seotud lood:

Nii töötatigi koostöös toitumisteadlase Mihkel Zilmeriga välja smushie'd, kus on tavalisest puu- või köögiviljapüreest rohkem kiudaineid ja mis sobivad kergeks eineks või vahepalaks. Tarbijad võtsid need avasüli vastu nii Eestis kui ka 12 teises riigis ja müügimahud muudkui tõusevad.

Salvesti Smushie. Foto: Pressifoto

Eesti Leivatööstuse juhataja Mai Linnas rääkis, et klassikaliste põrandaleibade tarbimine on kõvasti vähenenud, kuid kasvab lisanditega, näiteks seemnete või juurviljadega leivatoodete ostmine. „Trendid ja muutused tulevad sisse noorte kaudu,” tõdes ta.

Seetõttu tõid nad turule Fitlapi sarja kohupiimakoogid, mis on mõeldud noorematele inimestele ja sihtgrupp kaasati toodete väljatöötamise ning turule toomise ajal. „Sellist kiirendust nullist sajani pole olnud ühegi tootega,” ütles Mai Linnas. „Tekkis isegi defitsiit.”

Fitlapi kohupiimakoogid muutusid lausa defitsiidiks. Foto: Argo Ingver

Sihtgrupp oli Fitlapi kookidest nii huvitatud, et inimesed survestasid poekette neid tooteid müüki võtma. Linnase sõnul sõideti isegi Valgast Tõrvasse seda kooki ostma, kuna kuuldi, et seal on see müügis ja pärast postitati pilt sotsiaalmeediasse – sain viimased kuus kooki.

Avatud toidutööstuste nädal toimub 27. maist 1. juunini 2019. Kokku avavad oma uksed 28 toidutööstust üle Eesti. Kuigi mitmetes tööstustes on vabad kohad ekskursioonidele juba täitunud, siis paljud ettevõtted väljastpoolt Tallinna ootavad endiselt külalisi. Vabu kohti leidub näiteks Pajumäe Talus, Tamme Aiandustalus, Jaanihansos, Luke Farmimeieris, Eesti Leivatööstuses, Esko Talus, Hiiumaa Köök ja Pagaris ning Põltsamaa Felixis. Ekskursioonidele saab broneerida Eesti toidu kodulehel www.eestitoit.ee.