Kuigi alkoholitarbimine on viimasel aastakümnel Eestis vähenenud, on selle liigtarbimine endiselt oluline enneaegseid surmasid ja terviseprobleeme põhjustav riskitegur. Anni Õnneleid

Tekivad probleemid perekonnas, suhetes, tööalases või isiklikus arengus, suureneb õnnetuste risk. See kõik ei tähenda, et alkoholi ei tohiks üldse tarvitada. Alkoholi keelamine ei ole lahendus tegelikele probleemidele. Miks inimene joob? Miks tema elus on nii palju pingeid? Kust stress alguse on saanud või mis seda põhjustab?

Alkohol vähendab tegutsemistahet

Oleme tugevalt edule orienteeritud, kõik tahavad väga palju saavutada. On palju ootusi – vanematel lastele, tööandjal alluvatele, aga ka inimese seatud eesmärgid iseendale on kõrged. Kõik tahavad teha kiireid samme karjääriredelil, sõita kalli autoga, käia sageli välismaal puhkamas. Kuid suured eesmärgid tekitavad ärevust ning vahel on pingega ääretult raske toime tulla. Siis pöördutaksegi leevenduse leidmiseks pudeli poole.

Mihhail Beljajev, kliiniline psühholoog
Erakogu
Alkohol aga vähendab tegutsemistahet, keskendumisvõimet ja motivatsiooni. Nii võibki tekkida nõiaring – eesmärgid jäävad vähese motivatsiooni tõttu saavutamata, see omakorda lisab aga pingeid ning ajab jälle jooma.

Kui inimene on väga aktiivne, tegutseb mitmel töökohal, käib trennis, tegeleb mitme huvialaga, siis ei jää tal väga palju aega suhtlemiseks. Probleemid, olgu nende põhjuseks liigne stress, ärevus, üksildus või miski muu, hakkavad lahenema siis, kui pöörata rohkem tähelepanu mitte edu saavutamisele, vaid hoopis suhetele. Kui võtta rohkem aega ühisteks ettevõtmisteks perega, suhelda kolleegidega isiklikumal tasandil, leida aega sõprade jaoks, annab see jõudu ja energiat ka kõige muuga toime tulemiseks.

Teine sage põhjus, miks inimene sageli alkoholist lohutust otsib, on üksildusetunne. Alkoholi tarvitades tundub, et tuju tõuseb, suhelda on lihtsam ja mured justkui kaovad. Inimene muutub seltskondlikumaks ja unustab üksinduse. Järgmisel päeval on aga tagasilangus muremõtetesse seda suurem, sest pohmell muudab suhtlemise veel raskemaks.

On ka inimesi, kes üksildusega toimetulemiseks matavad ennast töösse. Tööga ülekoormamine võib omakorda viia pingete leevendamiseks kasutatava alkoholiga liialdamiseni. Iseenesest pole vahetevahel alkoholi abiga lõõgastumine mingi probleem. Põhiline, et kogused poleks suured ja et see ei muutuks regulaarseks. Lõõgastumiseks ja pingete maandamiseks on aga ka palju muid võimalusi.

Negatiivsete tunnetega tuleb õppida toime tulema

Kiire elutempo juures, kui pinged kuhjuvad, on iseendast ja oma tunnetest tihtipeale raske aru saada. On hea, kui inimesel on perekond või lähedased, kes teda keerulisel perioodil toetavad ja oskavad tekkinud murest märku anda. Vahel piisab ka paarist sõnast, et mõista – nüüd on tarvis aeg maha võtta, puhata, iseendaga tegelda. Avastades õigel ajal, et stress on hakanud kasvama ja muremõtted kuhjuma, on täiesti võimalik olukorraga ka iseseisvalt toime tulla. Oma emotsionaalset seisundit aitab paremini mõista näiteks Alkoinfo.ee veebist leitav emotsionaalse enesetunde test.


Loomulikult ei lahenda ükski test kunagi mingisuguseid probleeme. Küll aga võib see aidata õigel hetkel muresid teadvustada. Testi tulemused annavad märku depressiooni, ärevuse ja unetuse sümptomite olemasolust ning aitavad neile tähelepanu pöörata. See on hea võimalus ennast ja oma vaimset seisundit analüüsida. Tuleb aga meeles pidada, et testi tulemus sõltub paljudest teguritest, muu hulgas näiteks sellest, kui aus te seda tehes enda vastu olete.

Kui negatiivsed tunded on hakanud igapäevaelu segama, tuleb nendega toimetulekuks lahendus leida. Neil, kel on stress, ülepinge, masendustunne või uinumisraskused, tuleb alkoholi vältida. Oluline on otsida toetust lähedastelt või pidada nõu spetsialistiga.

Loomulikult on olukord keerulisem, kui olete üksik. Sel juhul arutage oma muresid kindlasti spetsialistiga. Tegelikult võib spetsialisti poole pöördumine olla hoopis lihtsam kui mõne lähedasega rääkimine. Psühholoog, psühhiaater või terapeut on täiesti neutraalne kõrvalseisev inimene, ta ei kritiseeri ega anna hinnanguid. Samuti on tal kohustus olla konfidentsiaalne.

Kui alkohol on muutunud liiga sagedaseks stressileevendajaks, tuleb hakata mustrit murdma ja asendada joomine positiivsemate harjumustega.

Oluline on mõõdukus ja tasakaal

Üks hea viis pingete maandamiseks on magada. Nii lihtne ega nõua ka mingeid rahalisi kulutusi! Teine pealtnäha lihtne, aga väga oluline soovitus on võtta aega oluliste inimeste jaoks. Veetke koos aega, vestelge, nautige üksteise seltskonda. Väga hästi aitab lõõgastuda värskes õhus ja looduses viibimine, jalutamine. Tegelge spordi või muu meelepärase huvialaga. Mõni kirjutab raamatu, mõni joonistab. Igaühel on võimalik leida endale midagi, mis just talle sobib.

Neil, kes loomult pragmaatilisemad, tasub mõelda ja arvutada, mida kõike saaks alkoholile kulutatud aja ja rahaga ette võtta. Õhtuse väikse napsu peale võib aja jooksul märkamatult kuluda nii palju raha, et selle eest saaksite endale korraliku puhkusereisi lubada. Aja ja energiaga on samamoodi. Jättes õhtul napsu võtmata, on järgmisel hommikul puhanuna töövõime suurem ja motivatsioon kõrgem – nii jõuab vähema ajaga rohkem tehtud ja enesetunne on seejuures parem.

Asendades napsutamise muude harjumustega, tasub aga silmas pidada, et siingi on oluline tasakaal. Ka meeldivate ja positiivsete tegevustega ei tohi ennast üle koormata. Toredad asjad võivad täpselt samamoodi põhjustada stressi ja viia läbipõlemiseni, kui neid on kalendris korraga liiga palju. Oluline on mõõdukas suhtumine ja enda jaoks sobiva tasakaalu leidmine.